מיתוג עסקי כמנוע שיווקי בעבור בעל העסק - אפשרי?
נקודת מבט קצת אחרת
מיתוג עסקי כמנוע שיווקי בעבור בעל העסק - אפשרי?
נקודת מבט קצת אחרת
כל מעצב גרפי מתחיל או איש שיווק יגדיל ויספר לכם בעלי העסקים המתחילים עד כמה מיתוג עסקי חשוב להצלחת העסק שלכם.
מושגים כמו בידול, נראות, מקצועיות, וקהלי יעד יעופו לחלל האוויר כאילו אין מחר, וימשיכו ויגדילו להסביר לכם עד כמה זה משמעותי בעבור הלקוח הפוטנציאלי שצופה בכם ברשתות החברתיות, באתר האינטרנט העתידי שלכם וכו.. וכו…
הכל נכון.
אני מאמינה בכל ליבי בכל מילה שנכתבה מעלה אבל במאמר הנ"ל אני רוצה להתייחס דווקא להיבטים המקצועיים והרגשיים של מיתוג ביחס ל… בעל העסק עצמו.
מה תכלס תהליך המיתוג נותן לי אישית כבעל עסק ביצירתו? כמובן מעבר לשירות שהוא עושה לי עסקית מול קהל הלקוחות שלי?
אני מתעקשת לתת את נקודת המבט הזו – כי בדרך כלל הנטייה היא להתייחס ללקוחות, לעשייה החוצה, לחשיבה האסטרטגית בעבורם – באנו בסופו של יום להתפרנס, לא?
תרחיש:
קבעתי פגישת הכרות פרונטלית עם לקוח פוטנציאלי. משיחת הטלפון המקדימה מדובר על עסקה ענק שאם אסגור אותה – היא תגרום לתזרים המזומנים של העסק , ולרואה החשבון שלי – לחייך במיוחד.
הגעתי מוכנה לפגישה: חקרתי והתרשמתי קצת על הלקוח, על טיב העסק, יש לי מעט רקע בנושא שבו הוא עובד, ואפילו העברתי בראש כל מיני סימולציות בנוגע לפגישה.
לאחר לפגישה לא איחרתי, חניה בתל אביב תוך שניות מצאתי, אני מגיעה עם טקס בישבן – אני יודעת שאני הכי טובה בתחומי – האנרגיות בשיא , ואני רק מחכה לפגוש את הלקוח, ולגרום לו להבין שאני האדם הנכון בזמן הנכון לתת לו את המושכות בכל הנוגע לעיצוב העסקי שלו.
אה… שכחתי להוסיף עוד פרט קטן:
הסיבה שלא איחרתי? היא בגלל שיצאתי כמו שאני מהבית. ככה, כמו שאני.
חולצת סיום מסלול גזורה מהצבא שלפעמים אני ישנה אתה כפיג'מה, מכנסי טרנינג של בית, אבו עגלה על הראש, וקרוקס – כי ממילא חם ממש היום…
מה אתם אומרים – אם התרחיש הזה היה מתקיים במציאות – הלקוח סגר איתי עסקה?
בדיוק.
אני מזמינה אתכם רגע ללכת איתי צעד קדימה: האם העובדה שהלקוח לא סגר איתי את העסקה טמונה רק בנראות הלא מכובדת שלי? לא. זה לא רק היה תלוי בו. זה גם היה תלוי בי מתוך מודעות בסיסית שאני לא מגיעה במיטבי לפגישה.
אז בואו ניקח את התרחיש הזה ונעביר אותו כמטאפורה להתנהלות העסקית שלנו :
מעבר לעובדה שכשהנראות שלנו לא אטרקטיבית היא לא תורמת ואף מסכלת את ההזדמנות שלנו לזכות בלקוחות פוטנציאלים, היא גם גורמת לנו לפגוע בעצמנו כבעלי עסקים.
הלוואי ויכולתי להקליט שיחות או לצורך העניין מפגשי זום עם לקוחות שסיימו אצלי תהליכי מיתוג על מנת שתבינו את גודל השמחה, המוטיבציה והגאווה, שהם חשים ברגעים שאני שולחת אותם לעוף אל העולם:
הם נרגשים, חדורי מטרה, ומתחילים להבין בעצמם שהם כבר לא עוסקים בעשיה צדדית – אלא ממש עסק לכל דבר וענין . זה כבר ממש לא "בכאילו" או "על יד" – זה תינוק חדש שנולד להם ויש בו משמעות, ותקוות וחלומות.
התחושות הללו, הן הן המנוע העסקי של בעל העסק – הם מעודדים אותו לשווק,
לדבר, לפעול ולעשות בעבור העסק שלומתוך רגש – וכאמור ידידיי – אין פעולה יותר חזקה ומשמעותית לאדם מרגש.
אנחנו נעים מרגש נטו. מתנהלים, אוכלים, וקונים מרגש – אלו נתונים עובדתיים – בדקו אותי.
אז כשאני כבעלת עסק ממותגת, אני מאמינה יותר בעצמי , אני מאמינה יותר במוצר או בשירות שלי, אני נרגשת לצעוק את הבשורה ואת הייחוד שלי לעולם – אני משהו ומישהו.
וכשאני מרגישה את כל מנעד הרגשות הזה – הביטחון והסבירות שבה אני אסגור עסקאות היא גדולה יותר – כי יש לך ערך. כי אני מבינה ויודעת מה אני נותנת ללקוחות שלי – וזה המון.
אני מקווה שנקודת המבט הזו נותנת פרספקטיבה מעט שונה לבעלי עסקים ותעודד אתכם לחשוב ברצינות על תהליך מיתוג ראוי ומדויק בעבור בית העסק שלכם וחשיבות הנראות בהקשר הרגשי שלכם כעצמאיים.